UtbildningIT-LösningarInformationHomologeringLokaler
 
 

header


 
Grundläggande konsumenträtt

Kursen tar upp och informerar om de krav tillverkaren och Svensk lagstiftning ställer vid försäljning av fordon och reservdelar till konsument. Kursdeltagaren kommer också att lära sig vad som enligt lag ingår i ordet garanti och de förväntningar konsumenten har rätt till.

Under kursen kommer kursdeltagarna att få ställa frågor om faktiska fall de varit med om, för att kunna kontrollera om de gjort rätt bedömning. Kursdeltagaren kommer också att få utreda hur olika ärenden kan bedömas, för att därefter få tillgång till hur ARN avgjort i dessa fall.

Genom att deltaga på utbildningen kommer kursdeltagaren att ges möjligheter att själv fatta bättre beslut om framtida garantier och reklamationer, för att därigenom skapa bättre kundrelationer.

DAG 1 - KONSUMENTKÖPLAGEN

  • Genomgång av lagregler, reklamationsrätt, garanti
  • Case från ARN
  • Säljarens/köparens rättigheter

Fel i vara:

  • Reparation
  • Omleverans
  • Prisavdrag
  • Hävning av köp
  • Skadestånd

DAG 2 - KONSUMENTTJÄNSTLAGEN

  • Genomgång av lagregler, fackmässighet, avrådande skyldighet
  • Case från ARN
  • Säljarens/köparens rättigheter

Fel i tjänst:

  • Avhjälpande
  • Prisavdrag
  • Hävning av köp
  • Skadestånd

 Så säger deltagarna:

”Ögonöppnande och mycket bra kurs”
"Mycket intressant kurs med mycket nyttigt innehåll”
”Mycket bra lärare som gjorde kursen intressant och lärorik”

  Utbildning

Kontakt
LHL Konsult AB
Orrekulla Industrigata 12
425 36 Hisings Kärra
 
info@lhl.se
031-57 51 90
031-57 25 88